Kommande veckor och månader kommer vi släppa ett antal artiklar ifrån vänner och inspirationskällor inom tränings- och hälsobranschen. Här kan du förvänta dig nyttig och praktisk information för dig som aldrig tränat förut till vältränad idrottare och erfaren personlig tränare. Vi lämnar härmed över ordet till vår första gäst; träningsinspiratören och PT-studenten Anna Haag!

Som före detta elitidrottare på landslagsnivå med ett flertal mästerskapsmedaljer i bagaget och ett helt liv där all vaken tid i princip kretsat kring träning, tävling, återhämtning och kostintag, trodde jag att den dagen jag la elitkarriären på hyllan raskt skulle springa vidare i livet. Mot möten klädd i kostym och tid framför datorn. Den där bilden som alla tv-serier skapar av ett ”riktigt” jobb. Men ack så fel jag hade!

Knappt hade jag tagit av mig nummerlappen när jag insåg hur mycket träning betydde i mitt liv och när jag dessutom fick uppleva den berömda väggen med mildare depression som pricken över i:et bara ett halvår efter min avslutade karriär som i sin tur ledde till flera veckor utan någon särskild fysisk aktivitet (därför att jag helt enkelt inte orkade) blev det hela desto tydligare. Jag behövde träningen helt enkelt, för att må bra. Ju mer jag tänkte på hur mycket jag behövde det, desto mer gick det upp för mig att jag nog inte var ensam om det. Nog för att de flesta kanske inte hade samma behov av träning i vardagen som en f.d elitidrottare som tränat uppemot tusen timmar per år, men ändå. Träning är något de flesta av oss behöver. Och mår bra av.

Något jag också insåg var att träning för många handlade om att pressa sig hårdare än hårdast, tufft skulle det vara, och klarade man inte springa ett par kilometer kunde man lika väl strunta i det. Dessutom skulle kosten vara optimal. För att inte tala om utrustningen… Jag insåg att hetsen bland motionärer var värre än hos oss i eliten. Det var seriösare, mer asketiskt, än något vi tidigare upplevt. Och det gjorde mig mörkrädd.

För mig handlar träning om välmående. Och så klart till viss del även utmaning. Ganska ofta, men ändå på en human nivå. Jag har hela livet tränat för att må bra, för att jag gillat det, även när jag hade OS som det stora målet. Och det förändrades inte när jag slutade.

Så helt plötsligt hade jag ett mission, både jag och min man som också hade varit elitskidåkare på samma nivå, med samma mål och som slutade samtidigt med mig, att få gemene man att njuta mer av träning. Att vara ”unnigare”. Att utmana sig, ja visst, men att sänka kraven och faktiskt få träningen gjord, istället för att skrämmas av att allt skulle vara så hårt, tufft, utmanande…

Tillsammans skrev vi boken ”Lev, njut, träna – vår livsfilosofi”, där vi berättar om vår syn på träning tillsammans med en hel del tips om hur man kan komma igång, sänka kraven och hur man kan tänka. Och så klart en del rena träningstips och kost. Och under tiden vi skrev boken insåg jag än mer – ”det här vill jag nörda ner mig mer i, det är det här som är mitt kall!”.

Så när boken var färdig bestämde jag mig för att vidga mina kunskaper inom träning, träningslära och kost, och hoppade på utbildningen Personlig tränare hos AE. En bit in i utbildningen inser jag att jag har hamnat helt rätt. Jag suger åt mig av all fakta. Erfarenheter har jag mycket av. Ganska mycket kunskap också. Men inte faktan. Och det tillsammans gör att mitt intresse för träning, hälsa och allmänt välmående (utifrån mitt synsätt med träning som en del i vardagen) växer. Hur jag ska använda mig av det exakt i framtiden är inte helt klart än, det får helt enkelt framtiden utvisa – den som lever får helt enkelt se!

Det här var ett kort intro till vem jag är, vad jag står för, och varför jag valde att bli en del av Active Education. Kommande veckor kommer jag dela med mig av lite tankar, inspiration och träningstips till er läsare på AE-bloggen. Häng med!

Del